Porady z excela
Jak ponumerować wiersze w Excelu?
MS Excel w porównaniu do Worda nie oferuje polecenia automatycznego numerowania list danych. Mimo tego wstawianie liczb porządkowych do arkusza z całą pewnością nie stanowi dla Ciebie większego problemu. Istnieją jednak triki i sztuczki, o których być może nie wiesz, pozwalające wykonać tę czynność dużo sprawniej i szybciej.
Spis treści:
- Jak wstawić liczby porządkowe w Excelu?
- Jak ponumerować długą tabelę w Excelu?
- Alternatywy dla ręcznego przeciągania
- Jak numerować wiersze za pomocą formuł Excela?
- Jakie zalety ma numeracja wierszy za pomocą formuły?
- Jak wstawić numerację wierszy odporną na filtrowanie?
- Jak oznaczyć literami wiersze tabeli Excela?
- Podsumowanie
Jak wstawić liczby porządkowe w Excelu?
Liczby porządkowe są zazwyczaj umieszczane w pierwszej kolumnie listy z danymi. Jeżeli nie zawiera ona zbyt wielu wierszy, to najszybszym sposobem wstawienia numeracji jest wpisanie w komórce liczby 1, a następnie przy wciśniętym klawiszu Ctrl przeciągnięcie uchwytu wypełniania w dół.
Rys. 1. Wstawienie liczb porządkowych przez przeciągnięcie uchwytu wypełniania przy wciśniętym klawiszu Ctrl
Jak ponumerować długą tabelę w Excelu?
Poprzedni sposób jest przydatny, ale tylko dla krótkich list. Aby ten sam efekt osiągnąć dla listy składającej się z kilku tysięcy wierszy, proponujemy Ci zastosować pewną sztuczkę. Jednakże jest jeden warunek jej użycia - w kolumnie obok numerowanej, powinny znajdować się dane.
Alternatywy dla ręcznego przeciagania
Aby szybko ponumerować długa listę:
1. Zaznacz pierwszą komórkę w kolumnie przeznaczonej na listę porządkową i wpisz 1. W komórce poniżej wpisz liczbę 2.
2. Następnie zaznacz obydwie komórki i dwukrotnie kliknij uchwyt wypełniania lewym przyciskiem myszy.
W efekcie pojawią się liczby porządkowe w obszarze od pierwszej zaznaczonej komórki do ostatniego wiersza z danymi. Jest to zdecydowanie najszybszy sposób wstawienia liczby porządkowej w przypadku bardzo długich list.
Co jednak zrobić w sytuacji, gdy dopiero przygotowujesz listę danych i chcesz rozpocząć jej budowę od wstawienia liczb porządkowych? Rozwiązaniem jest skorzystanie z polecenia Serie danych dostępnego na karcie Narzędzia główne, w grupie poleceń Edycja/Wypełnij. Ten sposób zakłada jednak, że użytkownik zna, choćby w przybliżeniu, ile wierszy będzie liczyć lista danych. Można oczywiście podać przybliżoną liczbę, a później dodać lub usunąć numerację.
W tym celu:
1. Wpisz w komórce początkowej liczbę 1.
2. Uruchom polecenie Serie danych.
3. W oknie dialogowym Serie zaznacz opcję Kolumny.
4. Wartość kroku: wynoszącą 1 pozostaw bez zmian, natomiast w polu Wartość końcowa: wpisz liczbę pozycji w Twoim zestawieniu.
5. Po kliknięciu przycisku OK komórki zostaną wypełnione kolejnymi liczbami z zakresu, od 1 do liczby wpisanej w polu Wartość końcowa.
Rys. 2. Wygląd okna dialogowego dla zestawienia liczącego 500 pozycji
Aby uzyskać lepszy efekt, możesz liczby porządkowe odpowiednio sformatować, aby były wyświetlane dodatkowo z kropką.
W tym celu:
1. Zaznacz obszar komórek, w których znajdują się liczby porządkowe.
2. Skorzystaj ze skrótu klawiaturowego Ctrl + 1.
3. Na karcie Liczby wybierz kategorię Niestandardowe.
4. W polu Typ wpisz: # ##0. i kliknij OK.
Jak numerować wiersze za pomocą formuł Excela?
Do numerowania pozycji na liście można również wykorzystać formuły, co daje wiele korzyści. Przyjmijmy, że chciałbyś wprowadzić numerację w zestawieniu z rysunku 3.
Rys. 3. Przykładowa tabela
Zauważ, że dane w liście nie są umieszczone w kolejnych wierszach, dlatego nie jest możliwe skorzystanie z wcześniej opisanych sposobów numeracji:
Aby sobie z tym poradzić:
1. Wprowadź do komórki B5 następującą formułę:
=JEŻELI(C5="";"";ILE.NIEPUSTYCH(C$5:C5))
Wyjaśnienie działania formuły:
Funkcja JEŻELI w Excelu wykorzystuje trzy argumenty. Jeśli pierwszy argument test_logiczny zwraca wartość PRAWDA, czyli komórka C5 jest pusta (C5=""), to w wyniku zwracana jest wartość podana jako drugi argument. W naszym przypadku komórka będzie wyglądała na pustą, co wyrażono za pomocą (""). Jeśli natomiast pierwszy argument test_logiczny zwróci wartość FAŁSZ, czyli zapis C5="" okaże się nieprawdziwy, wówczas zostanie zastosowana funkcja ILE.NIEPUSTYCH, zliczającą liczbę niepustych komórek w podanym zakresie.
W funkcji ILE.NIEPUSTYCH zakres komórek jest wyrażony za pomocą C$5:C5, co sprawia, że podczas kopiowania w dół, pierwszy adres zawsze będzie miał postać C$5, natomiast w drugim adresie numer wiersza będzie się zmieniał. Dzięki temu po skopiowaniu do komórki B6 formuła będzie miała postać:
=JEŻELI(C6="";"";ILE.NIEPUSTYCH(C$5:C6))
a więc funkcja ILE.NIEPUSTYCH będzie wyliczała liczbę niepustych komórek w obszarze
C$5:C6
Zaprezentowana formuła jest uniwersalna i jej stosowanie ma wiele zalet.
Jakie zalety ma numeracja wierszy za pomocą formuły?
- Można wcześniej wstawić formuły w kolumnie B, a liczby porządkowe zostaną wyświetlone dopiero po wpisaniu nazwiska w komórce obok. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu funkcji JEŻELI.
- Formuła jest „odporna” na nieciągłe dane. Jeżeli chcesz wewnątrz listy z danymi pozostawić jakieś puste wiersze, to formuła pozostawi nienumerowane te wiesze, w których nie ma nazwisk i wznowi numerację w wierszach zawierających nazwiska.
- Numeracja zostanie automatycznie skorygowana w przypadku usunięcia wierszy. Nie ma potrzeby dokonywania żadnej zmiany w formule. Natomiast w przypadku wstawienia wiersza wewnątrz listy z danymi wystarczy jedynie skopiować i wkleić formułę w brakujące miejsce.
- Zwykle Excel obejmuje sortowaniem całą listę danych, a więc łącznie z kolumną zawierającą liczby porządkowe, chociaż sortowanie tej kolumny w większości przypadków nie jest pożądane. Zastosowanie powyższej formuły sprawia, że numeracja zostanie zachowana, niezależnie od sposobu sortowania.
Rys. 4. Formuły w kolumnie B wyświetlają poprawną numerację mimo braku danych w niektórych wierszach
Jak wstawić numerację wierszy odporną na filtrowanie?
Numeracja wierszy i filtrowanie to wydawać by sie mogło trudniejsza sprawa w Excelu. Z pomocą przyjdą Ci formuły. Wróćmy do naszego przykładu. Jeżeli jednak zamierzasz filtrować listę danych, to zauważysz, że numeracja w kolumnie B traci ciągłość. Dotychczasowa formuła nie dostosowuje numeracji tak, aby pokazywać poprawne liczby porządkowe tylko dla wierszy widocznych, tj. z pominięciem ukrytych.
Rozwiązaniem jest skorzystanie z formuły:
=JEŻELI(C5="";"";SUMY.CZĘŚCIOWE(3;C$5:C5))
która posiada zalety poprzedniej, ale dodatkowo jest również „odporna” na filtrowanie.
Wyjaśnienie działania formuły:
W miejscu funkcji ILE.NIEPUSTYCH została zastosowana SUMY.CZĘŚCIOWE, która używa dwóch argumentów. Pierwszy z nich to liczba z zakresu od 1 do 11, określająca funkcję jaka zostanie użyta do obliczenia sum pośrednich (liczba 3 odpowiada funkcji ILE.NIEPUSTYCH). Sama funkcja SUMY.CZĘŚCIOWE, wbrew temu co sugeruje nazwa, może wyliczać nie tylko sumę, ale także iloczyn, średnią, maksimum, minimum, itd. dla zakresu komórek określonego w drugim argumencie.
Rys. 5. Tabela po zastosowaniu filtrowania względem oddziału
Warto wiedzieć!
Wiersze ukryte tylko na skutek filtrowania listy nie są brane pod uwagę przy wyświetlaniu liczby porządkowej w kolumnie B.
Jak oznaczyć literami wiersze tabeli Excela?
Numeracja literowa w Excelu jest jak najbardziej możliwa. Utworzoną wyżej formułę można dostosować tak, aby zamiast liczb numeracja wierszy była przeprowadzona za pomocą wielkich lub małych liter. W celu przekształcenia liczb na kolejne litery alfabetu, należy posłużyć się funkcją ZNAK, która daje w wyniku znak o podanym numerze kodu.
Wskazówka
Przykładowo, po wpisaniu do komórki formuły =ZNAK(65) otrzymasz dużą literę A, po wpisaniu =ZNAK(66) zostanie wyświetlona duża litera B, itd.
W tym celu:
1. Wpisz do komórki B5 następującą formułę:
=JEŻELI(C5="";"";ZNAK(
SUMY.CZĘŚCIOWE(3;C$5:C5)+64))
Podobnie będzie przebiegać przekształcanie liczb na małe litery, z tym, że w tym przypadku należy dodawać 96, ponieważ kod litery a wynosi 97. Formuła w komórce B5 wyświetlająca dla pierwszej pozycji tabeli literę a:
=JEŻELI(C5="";"";ZNAK(
SUMY.CZĘŚCIOWE(3;C$5:C5)+96))
Liczba pozycji numerowanych za pomocą liter nie powinna przekraczać 26 – tyle znaków liczy alfabet (z pominięciem znaków diakrytycznych).
Wskazówka
eżeli chcesz dodać dowolny znak po literze, wystarczy, że stworzysz odpowiedni format. Dla dodania po literze kropki wpisz @”.” a żeby uzyskać nawias @”)”
Rys. 6. Numeracja z wykorzystaniem wielkich liter
- Możesz znacznie przyśpieszyć wprowadzanie liczb porządkowych korzystając z uchwytu wypełniania lub polecenia Serie danych…
- Wykorzystanie funkcji SUMY.CZĘŚCIOWE do numeracji pozycji w tabeli, pozwala jedynie pomijać wiersze ukryte w wyniku filtrowania. Nie zapobiega jednak wstawianiu numeracji w wierszach ukrytych lub zgrupowanych.
- Tworząc odpowiedni format niestandardowy możesz po liczbach lub literach wstawić na stałe dowolny znak.
Komentarze (8)
Autor: Kamil Dodano: 2024-11-11 15:30:19
Fajne formuły. Na pewno wykorzystam.
Autor: rybitzky Dodano: 2024-11-12 05:01:07
A jak numerowac tabele cyframi rzymskimi
Autor: PeterDak Dodano: 2024-11-18 16:12:53
Komentarz usunięty przez moderatora
Autor: Independentfbt Dodano: 2024-11-19 10:34:53
Komentarz usunięty przez moderatora
Autor: Valeron83rek Dodano: 2024-11-20 04:23:18
Komentarz usunięty przez moderatora
Autor: Vitamixgkz Dodano: 2024-11-20 12:27:22
Komentarz usunięty przez moderatora
Autor: RamiroFax Dodano: 2024-12-01 15:51:47
Komentarz usunięty przez moderatora
Autor: Cesargup Dodano: 2024-12-02 03:56:18
Komentarz usunięty przez moderatora