Porady z excela
Zaokrąglanie liczb w Excelu
W raportach generowanych w arkuszu kalkulacyjnym Excel wymagane jest czasami zaokrąglenie kwot do pełnej złotówki. Zmiana formatowania komórek nic tu nie da, bowiem wartość w komórce nie ulega zmianie, a jedynie sposób jej wyświetlania. Do obliczeń będą zatem brane kwoty razem z miejscami dziesiętnymi, co może istotnie wpłynąć na końcowy wynik przeprowadzanej analizy.
W takiej sytuacji należy skorzystać z odpowiedniej funkcji zaokrąglającej Excela. I tutaj w zależności od potrzeb można zastosować: ZAOKR lub ZAOKR.DO.CAŁK. Różnice w ich działaniu przedstawia rysunek.
Aby zaokrąglić kwoty i wartość groszy ma być uwzględniona, powinieneś skorzystać z funkcji ZAOKR. Kwota w komórce B4 została zaokrąglona do pełnej złotówki w górę, ponieważ wartość groszy w kwocie bazowej (z komórki A4) jest większa niż 49. A zatem kwota 113,49 będzie zaokrąglona w dół i wynikiem funkcji będzie 113,00. Kwota 113,50 zostanie natomiast zaokrąglona w górę i funkcja wyświetli 114,00.
Jeśli potrzebujesz po prostu odciąć wartość groszy w taki sposób, aby nie miała wpływu na liczbę całkowitą, bez względu na to, czy przekracza 49 groszy czy też nie, powinieneś skorzystać z funkcji ZAOKR.DO.CAŁK.
Komentarze (0)